Page 30 of 36 FirstFirst ... 202829303132 ... LastLast
Results 291 to 300 of 354

Thread: Ciekawe muzea

  1. #291
    | OlyJedi alnico's Avatar
    Join Date
    Sep 2012
    Location
    Śląsk, Mikołów
    Posts
    6,228
    Rep Power
    202
    Moja galeria
    super ten wagon konny, i drezyna też
    OM-D E-M5 I/II + kilka słoików. Łowię nimi oblechy .
    Kiedy wychodzę w góry wracam do domu ; Co masz zrobić jutro zrób pojutrze będziesz mieć dwa dni wolnego.
    Szwarc, mydło i powidło
    || Z Tater ||Bieszczady || Słowacja

  2. #292

    Join Date
    Sep 2012
    Location
    Śląsk
    Posts
    10,664
    Rep Power
    218
    Moja galeria
    Quote Originally Posted by alnico View Post
    super ten wagon konny, i drezyna też
    Dzieki! Tak wiec kontynuujemy zwiedzanie - w tej wrzutce będą parowozy.

    T7841 to wąskotorowa lokomotywa przemysłowa zbudowana w 1911 roku przez niemieckie zakłady Borsig Lokomotiv-Werke z Berlina, przystosowana do obsługi torowisk o szerokości 750mm. Została zakupiona przez Cukrownię Malbork do obsługi kolei buraczanej na trasie Malbork-Świetliki (woj. pomorskie). W roku 1962 przejęła ją Cukrownia Pelpin z tego samego województwa (powiat tczewski), gdzie eksploatowano ją do 1976. Transportowano nią przede wszystkim buraki cukrowe, a także nawozy i wysłodki. W 1978 została najpierw przekazana do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, skąd następnie przeniesiono ją do Sochaczewa.

    Click image for larger version. 

Name:	T7841.jpg 
Views:	1856 
Size:	292.8 KB 
ID:	137865

    XXVII mm (CK 22) jest jednym z najstarszych parowozów w Polsce, gdyż powstał w 1893 roku w fabryce Krauss & Cie. z Monachium. Początkowo eksploatowano go w Cukrowni Mątwy (dzielnica Inowrocławia, woj. kujawsko-pomorskie), a w latach 1947-1977 w Cukrowni Kruszwica (pow. inowrocławski). W 1987 roku został eksponatem omawianego muzeum. Podobnie jak poprzednio opisana maszyna poruszał się po torowiskach o rozstawie 750mm. Na fotografii widzimy skład z wagonami osobowymi, choć nigdzie nie znalazłem informacji, że lokomotywa ta była używana do przewozów pasażerskich.


    Click image for larger version. 

Name:	XXVII mm.jpg 
Views:	1905 
Size:	258.4 KB 
ID:	137877

    Ty3-1162 (WKD 66) opuścił bramy niemieckiej firmy Orenstein & Koppel z Berlina w 1916 roku. Ten typ miał rozstaw kół dostosowany do torowisk o prześwicie 800mm. Parowóz nabyły Warszawskie Koleje Dojazdowe do obsługi składów osobowych. Jako że prócz stołecznego WKD maszyna obsługiwała także trasy w innych miejscowościach np. w Białej Podlaskiej, to aż trzykrotnie zmieniano jej rozstaw z 800mm na 750mm. Koniec eksploatacji nastąpił w 1971, po czym jeszcze w tym samym roku Ty3 trafił do Skansenu Maszyn Parowych w Tarnowskich Górach. Dwa lata później stał się częścią zbiorów stołecznego Muzeum Kolejnictwa, a w 1986 powrócił do Sochaczewa, gdzie wcześniej służył w Sochaczewskiej Kolei Dojazdowej. Widoczny na zdjęciu skład ma dla odmiany doczepione cysterny, a nie wagony osobowe jak można by się tego spodziewać.

    Click image for larger version. 

Name:	Ty3.jpg 
Views:	1835 
Size:	346.2 KB 
ID:	137876

    Tyb6-3406 to parowóz tendrzak konstrukcji niemieckich zakładów J.A. Maffei z Monachium, który wytworzono 1920 roku. Przeznaczony do jazdy po torowiskach o szerokości 1000mm. Stał się własnością Zarządu Towarzystwa Warszawskich Dróg Żelaznych Dojazdowych. Ze względu na niewystarczający zasięg został przebudowany w WMD Piaseczno (przede wszystkim przedłużony). Zależnie od źródła odbyło się to w 1948 lub 1950 roku. Użytkowano go prócz stołecznego WKD także w innych miastach np. w Koszalinie. W 1972 trafił do warszawskiego Muzeum Kolejnictwa, by w 2010 znaleźć się w ekspozycji sochaczewskiej placówki.

    Click image for larger version. 

Name:	Tyb6.jpg 
Views:	1258 
Size:	290.8 KB 
ID:	137864

    Px49-1794 jest polską konstrukcją opracowaną i wytwarzaną przez chrzanowski Fablok w latach 1949-50. Ten typ był eksportową odmianą maszyn serii Px48, stworzoną na zlecenie Jugosławii i przystosowaną na torowiska o rozstawie 760mm. Najistotniejsze różnice pomiędzy obydwoma wariantami to : zmniejszony tender produkcji chorzowskiego Konstalu, innego rodzaju iskrochron, a także dostosowanie paleniska do opalania drewnem, lub też lignitem. Wyprodukowano tylko 10 sztuk z 12 zamówionych lokomotyw, ponieważ umowa z Jugosłowianami została ze względów politycznych zerwana. Wszystkie pojazdy zostały przejęte przez PKP i zmodyfikowane zgodnie z polskimi wymaganiami : przywrócono możliwość opalania węglem kamiennym, zmieniono iskrochrony bębnowe na siatkowe, a także powrócono do rozstawu 750mm.

    Click image for larger version. 

Name:	Px49.jpg 
Views:	1323 
Size:	318.9 KB 
ID:	137869

    Pw53-1980 to również polski parowóz pochodzący z tych samych zakładów co poprzednio opisana lokomotywa, będący pierwotnie tendrzakiem typu Tw53 na tor 785mm. Był jednym z dwóch przebudowanych egzemplarzy wyposażonych dodatkowo w tender, stąd zmiana oznaczenia. Zbudowano tylko 20 sztuk maszyn Tw53 (lata 1953-54). Prezentowany poniżej pojazd został przerobiony przez ZNTK Nowy Sącz w 1971 roku. Najważniejszymi zmianami było dobudowanie tendra pochodzącego z amerykańskiej maszyny serii Pxu (zezłomowanej) i dostosowanie do toru szerokości 750mm. Pw53 służył do 1977, po czym w roku następnym trafił do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. W 1984 zasilił zbiory muzeum w Sochaczewie.

    Click image for larger version. 

Name:	Pw53.jpg 
Views:	1293 
Size:	166.8 KB 
ID:	137874

  3. #293

    Join Date
    Sep 2012
    Location
    Śląsk
    Posts
    10,664
    Rep Power
    218
    Moja galeria
    Ostatnia wrzutka z sochaczewskiego muzeum - tym razem bardziej różnorodna.

    Bezogniowy parowóz przemysłowy T(b)4688 niemieckich zakładów Sachsischen Maschinenfabrik (wcześniej Richard Hartmann) z Chemnitz. Zbudowany został w 1927 roku. Konstrukcje tego typu są o tyle ciekawe, że nie posiadają paleniska i kotła do wytwarzania pary. W ich miejsce stosuje się tzw. zasobnik pary, do którego jest ona zatłaczana z instalacji zakładowej. Ze względu na niewielki zasięg i stosunkowo krótki czas pracy takie lokomotywy służyły w zasadzie tylko w przetoku wewnątrzzakładowym. Pojazdy tego rodzaju wykorzystywano na terenie obiektów zagrożonych wybuchem lub pożarem. Opisywana maszyna dostosowana była do torowisk o rozstawie 1000mm. Egzemplarz na zdjęciu używany był we wrocławskiej gazowni (osiedle Tarnogaj) do roku 1991, po czym został przekazany do Sochaczewa.

    Click image for larger version. 

Name:	T(b).jpg 
Views:	1761 
Size:	305.4 KB 
ID:	137921

    Wiązarowa lokomotywa spalinowa Wls75 produkowana była w ZNTK Poznań od 1965 do 1975 roku. Mogła być przystosowana do obsługi torowisk o trzech rozstawach. Standardowy prześwit wynosił 750mm, jednak na Śląsku pojazdy te jeździły po torach szerokości 785mm. Dwie sztuki zbudowane specjalnie dla WPKiW w Chorzowie posiadały rozstaw 900mm. Spalinowozy te napędzał wysokoprężny silnik S-324HL o mocy 75KM (stąd oznaczenie) wytwórni Andoria z Andrychowa, współpracujący z mechaniczną przekładnią. Hamulce uruchamiane były pneumatycznie. Eksponat na fotografii powstał w 1970 roku.

    Click image for larger version. 

Name:	WLs75.jpg 
Views:	1817 
Size:	332.9 KB 
ID:	137920

    Lyd1 (WLs150) to lokomotywa konstrukcyjnie odpowiadająca maszynie opisanej powyżej (te same rozstawy torowisk). Najistotniejsze różnice to układ trójosiowy i umieszczona pośrodku pojazdu kabina. Inny był też producent, a mianowicie zakłady Fablok z Chrzanowa. Spalinowozy te wytwarzał także zielonogórski Zastal we wzmocnionej wersji oznaczonej jako WLs180. Silnik wysokoprężny 5DSR150 również współpracował z przekładnią mechaniczną, a pochodził z warszawskiej wytwórni Wola. Powstały 144 sztuki maszyn WLs150 (lata 1960-69) i 47 sztuk WLs180 (1969-72). Widoczny poniżej egzemplarz wyprodukowano w 1967 roku, a wykorzystywano w Werbkowicach (woj. lubelskie, pow. hrubieszowski) do 1989, skąd trafił do zbiorów w Sochaczewie.

    Click image for larger version. 

Name:	Lyd1.jpg 
Views:	1896 
Size:	276.8 KB 
ID:	137932

    Drezyna kolejowa FSO Warszawa 223 jest jedynym w muzeum pojazdem normalnotorowym (rozstaw 1435mm). Samochody z fabryki na warszawskim Żeraniu przekazywano do Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych w Nowych Skalmierzycach (woj. wielkopolskie, pow. ostrowski), gdzie dokonywano ich konwersji. Przerabiano pojazdy z wszystkimi odmianami nadwozi począwszy od modelu M20, jednak najwięcej tzw. ''garbusów'' i wersji sedan. Najistotniejsze różnice w stosunku do seryjnych aut obejmowały : wymianę kół na stalowo-drewniane, montaż obrotnicy pod pojazdem umożliwiającej zmianę kierunku jazdy, dodanie szczotkozgarniaczy z przodu, a także inne oświetlenie. Nie wiadomo dokładnie ile samochodów przeszło taką konwersję, Wikipedia podaje, że było to w granicach 100 sztuk. Z pewnością część tak zmodyfikowanych Warszaw trafiła na eksport do Czechosłowacji i prawdopodobnie do Bułgarii. U nas wykorzystywały je PKP, jednakże obecnie co najmniej kilka egzemplarzy jest w rękach prywatnych.

    Click image for larger version. 

Name:	Warszawa 223.jpg 
Views:	1465 
Size:	301.2 KB 
ID:	137919

    Osobowa drezyna motorowa DKp101 zbudowana w 1966 przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego z Wrocławia była użytkowana na kolejach wąskotorowych w Przeworsku (woj. podkarpackie), a także w Starachowicach (woj. świętokrzyskie). Do muzeum w Sochaczewie została przetransportowana w 1986 roku. Konstrukcja umożliwiała jazdę po torowiskach szerokości 750mm. Początkowo napędzał ją silnik samochodu IFA produkcji byłej NRD (nigdzie nie udało mi się znaleźć informacji jakiego typu), natomiast w 1973 roku zamontowano w niej polską jednostkę S47 stosowaną w Starach 660. Był to silnik z zapłonem iskrowym (gaźnikowy), w układzie rzędowym, 6-cio cylindrowym o mocy 105 KM. Drezyna mogła przewozić do 8 osób.

    Click image for larger version. 

Name:	DKp101.jpg 
Views:	1430 
Size:	292.5 KB 
ID:	137927

    Junak Dm350 to również drezyna motorowa, która była przeznaczona do transportu niewielkich ładunków. Wytwarzano ją na przełomie lat 50-tych i 60-tych w Kolejowych Zakładach Maszyn i Sprzętu Drogowego z Poznania (późniejsze ZNTK). Najciekawszą cechą tej maszyny był napęd pochodzący z motocykla SFM Junak - czyli jednocylindrowy czterosuwowy silnik benzynowy o mocy 17 KM oznaczony symbolem S03. Niektóre drezyny tego typu miały w toku eksploatacji wymieniany napęd na silniki z innych motocykli, bądź też samochodów. Prawdopodobnie chodziło o zwiększenie niezbyt dużej mocy.

    Click image for larger version. 

Name:	Junak DM350.jpg 
Views:	1374 
Size:	222.2 KB 
ID:	137929

  4. #294
    | OlyJedi jackowlew's Avatar
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    EPWA
    Posts
    2,951
    Rep Power
    151
    Moja galeria
    Warszawa i te dwa wynalazki superZdjęcia wiesz doskonale jakie........

  5. #295

    Join Date
    Sep 2012
    Location
    Śląsk
    Posts
    10,664
    Rep Power
    218
    Moja galeria
    Quote Originally Posted by jackowlew View Post
    Warszawa i te dwa wynalazki superZdjęcia wiesz doskonale jakie........
    Dzięki! O tych wynalazkach nawet wcześniej nie wiedziałem.

  6. #296
    | OlyJedi alnico's Avatar
    Join Date
    Sep 2012
    Location
    Śląsk, Mikołów
    Posts
    6,228
    Rep Power
    202
    Moja galeria
    Fajne foty pokazujesz, budzą się wspomnienia z dzieciństwa.
    Warszawę taką kiedyś zobaczyłem na torach i szczena opadła mi na ziemię z wrażenia/zaskoczenia

    Jako ze mieszkam od zawsze blisko torów kolejowych to nigdy nie zapomnę tego charakterystycznego dźwięku ciuchci
    " Stoi na stacji lokomotywa,
    ...
    Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
    Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
    Buch - jak gorąco!
    Uch - jak gorąco!
    Puff - jak gorąco!
    Uff - jak gorąco!
    Już ledwo sapie, już ledwo zipie,
    ...
    Nagle - gwizd!
    Nagle - świst!
    Para - buch!
    ...
    dudni, i stuka, łomoce i pędzi.
    ...
    Do taktu turkoce i puka, i stuka to:
    ...
    Że pędzi, że wali, że bucha, buch-buch?
    To para gorąca wprawiła to w ruch,
    To para, co z kotła rurami do tłoków,
    A tłoki kołami ruszają z dwóch boków
    I gnają, i pchają, i pociąg się toczy,
    Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,,
    I koła turkocą, i puka, i stuka to:
    Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!... "
    OM-D E-M5 I/II + kilka słoików. Łowię nimi oblechy .
    Kiedy wychodzę w góry wracam do domu ; Co masz zrobić jutro zrób pojutrze będziesz mieć dwa dni wolnego.
    Szwarc, mydło i powidło
    || Z Tater ||Bieszczady || Słowacja

  7. #297

    Join Date
    Feb 2015
    Location
    Przed Dolinką Będkowską
    Posts
    3,285
    Rep Power
    215
    Moja galeria

    Muzeum Farmacji w Krakowie

    Parę zdjęć z wizyty
    1.Click image for larger version. 

Name:	P4121642.jpg 
Views:	1126 
Size:	773.0 KB 
ID:	144863
    2.Click image for larger version. 

Name:	P4121611.jpg 
Views:	1387 
Size:	536.4 KB 
ID:	144860
    3.Click image for larger version. 

Name:	P4121633.jpg 
Views:	1034 
Size:	688.8 KB 
ID:	144861
    4.Click image for larger version. 

Name:	P4121637.jpg 
Views:	1082 
Size:	565.2 KB 
ID:	144862
    "Skoro nie można wiedzieć wszystkiego co się da wiedzieć o wszystkim, to piękniej jest wiedzieć coś ze wszystkiego, niż wiedzieć wszystko o jednym" - B.Pascal 1854
    Fuji X-T3 + XZ-2

  8. #298

    Join Date
    Feb 2015
    Location
    Przed Dolinką Będkowską
    Posts
    3,285
    Rep Power
    215
    Moja galeria

    Muzeum Farmacji w Krakowie

    5.Click image for larger version. 

Name:	P4121596.jpg 
Views:	1071 
Size:	476.5 KB 
ID:	144864

    6. To i następne to z jednej ozdobnej ławyClick image for larger version. 

Name:	P4121597.jpg 
Views:	1061 
Size:	587.5 KB 
ID:	144866
    7.Click image for larger version. 

Name:	P4121598.jpg 
Views:	1107 
Size:	678.8 KB 
ID:	144867
    8.Click image for larger version. 

Name:	P4121630.JPG 
Views:	1077 
Size:	688.6 KB 
ID:	144868
    "Skoro nie można wiedzieć wszystkiego co się da wiedzieć o wszystkim, to piękniej jest wiedzieć coś ze wszystkiego, niż wiedzieć wszystko o jednym" - B.Pascal 1854
    Fuji X-T3 + XZ-2

  9. #299

    Join Date
    Feb 2015
    Location
    Przed Dolinką Będkowską
    Posts
    3,285
    Rep Power
    215
    Moja galeria

    Muzeum Farmacji w Krakowie

    9.Click image for larger version. 

Name:	P4121609.jpg 
Views:	1063 
Size:	554.5 KB 
ID:	144869
    10.Click image for larger version. 

Name:	P4121624.jpg 
Views:	1048 
Size:	542.5 KB 
ID:	144870
    11.Click image for larger version. 

Name:	P4121626.jpg 
Views:	1044 
Size:	511.1 KB 
ID:	144871
    12.Click image for larger version. 

Name:	P4121627.jpg 
Views:	1130 
Size:	503.3 KB 
ID:	144872
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	P4121637.jpg 
Views:	498 
Size:	565.2 KB 
ID:	144873  
    "Skoro nie można wiedzieć wszystkiego co się da wiedzieć o wszystkim, to piękniej jest wiedzieć coś ze wszystkiego, niż wiedzieć wszystko o jednym" - B.Pascal 1854
    Fuji X-T3 + XZ-2

  10. #300

    Join Date
    Feb 2015
    Location
    Przed Dolinką Będkowską
    Posts
    3,285
    Rep Power
    215
    Moja galeria

    Muzeum Farmacji w Krakowie

    13. na ścianie ozdobne dyplomy nadania uprawnieńClick image for larger version. 

Name:	P4121640.jpg 
Views:	1148 
Size:	491.6 KB 
ID:	144876

    14. Click image for larger version. 

Name:	P4121622.jpg 
Views:	1080 
Size:	525.5 KB 
ID:	144874
    15.Click image for larger version. 

Name:	P4121638.jpg 
Views:	1106 
Size:	571.4 KB 
ID:	144875
    16.Click image for larger version. 

Name:	P4121641.jpg 
Views:	1043 
Size:	385.4 KB 
ID:	144877

    Mam nadzieję, że was zaciekawiłem. Warto odwiedzić.
    Mnie tam zaciągnął kiedyś znajomy kolega - weterynarz z wykształcenia.
    I jak widać jest wiele ciekawych eksponatów na kilku poziomach i można sie dowiedziec sporo ciekawych rzeczy.
    Zapraszam - ul.Floriańska w Krakowie
    "Skoro nie można wiedzieć wszystkiego co się da wiedzieć o wszystkim, to piękniej jest wiedzieć coś ze wszystkiego, niż wiedzieć wszystko o jednym" - B.Pascal 1854
    Fuji X-T3 + XZ-2

Similar Threads

  1. ekspozycja ,ciekawe.
    By judasz in forum Ciekawe strony www
    Replies: 4
    Last Post: 3.02.10, 20:16
  2. Ciekawe - fasion
    By dzemski in forum Ciekawe strony www
    Replies: 0
    Last Post: 20.02.09, 16:56
  3. Ciekawe patenty
    By C+ in forum Studio
    Replies: 3
    Last Post: 2.02.08, 13:29
  4. CIEKAWE STRONY !!!
    By MajcinW in forum Ciekawe strony www
    Replies: 2
    Last Post: 9.08.06, 12:47

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
 
Owner: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.