PDA

Zobacz pełną wersję : Kolory w Lightroom 4



And.N
1.06.14, 21:46
Jako, że nie byłem do końca zadowolony (pewnie nie tylko ja) z tego co wyświetla LR4 (pod względem kolorystycznym) po eksporcie RAW-a znalazłem tu (http://rawstudio.org/blog/?p=798) profil kolorystyczny. Są też do różnych aparatów marki Panasonic, Olympus i innych. W LR5 zdaje się już są profile do Olympusa ale myslę i tak warto wypróbować z podanej strony, jeśli oczywiście nasz model aparatu jest do wyboru. Po dodaniu profilu będzie także widoczny w module ACR Photoshopa, jak ktoś posiada. Samo dodanie profilu jest jest bardzo proste. Po ściągnięciu i rozpakowaniu paczki z profilami wybieramy ten co nas interesuje. (plik ma rozszerzenie .dcp)
Należy go skopiować (uprzednio w Opcje folderów\Widok zaznaczyć: Pokaż ukryte pliki, foldery) do:

- win7/Vista: C: \ Users (Użytkownicy) \ nazwa_użytkownika \ AppData \ Roaming \ Adobe \ CameraRaw \ CameraProfiles
- win XP: C: \ Documents and Settings \ nazwa_użytkownika \ Dane aplikacji \ Roaming \ Adobe \ CameraRaw \ CameraProfiles

Uprzednio najlepiej (tak robiłem) w folderze CameraProfiles utworzyć nowy folder o nazwie swojego aparatu (jeśli takowego nie ma) i dopiero do niego skopiować profil. I to właściwie wszystko. Jeśli LR był otwarty podczas tej operacji to trzeba zamknąć program i ponownie otworzyć aby profil był widziany. U mnie w LR4 (do swojego aparatu) w sekcji Camera Calibration\Profile wcześniej miałem tylko jeden: Adobe Standard. Nowy profil wpływa na wyświetlanie barw. W moim odczuciu bardziej prawidłowe. Oczywiście trzeba posiadać w miarę dobry monitor (najlepiej byłoby skalibrowany). Na błyszczących matrycach TN w laptopach możliwe, że różnicy nie będzie widać wcale lub bardzo nieznacznie.

Przykładowe zdjęcie:
profil Adobe Standard 119367 nowy profil 119368

Mi bardziej podchodzi kolor żółty i czerwony. Niebieski może ciut za mocno jest przyciemniany. (z innymi aparatami (profilami) tak być nie musi) Z tym też można sobie poradzić bądź odpowiednim suwakiem w LR lub profil można "zedytować" przy pomocy darmowego programu DNG_Profile_Editor_win_1_0_4. o tym może później jak ktoś byłby zainteresowany. Powiem tylko programik bardzo intuicyjny uruchamia się od razu bez potrzeby instalacji.
PS
Sporo profili do różnych aparatów miałem już na dysku m.in. do OMD-M5,10,1, XZ2,E-PM2 w lokalizacji: C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\Came ra.
Po skopiowaniu wybranych folderów z nazwami aparatów do ścieżki podanej wyżej (C: \ Users (Użytkownicy) \ nazwa_użytkownika \ AppData \ Roaming \ Adobe \ CameraRaw \ CameraProfiles) też są widoczne w LR.

realnasty
1.06.14, 22:02
Chciałam dać plusika, ale wiesz, jak jest... A jak mogę sprawdzić, czy mój LR ma profile mojego aparatu?

And.N
1.06.14, 22:13
...jak mogę sprawdzić, czy mój LR ma profile mojego aparatu?
Rozwijasz zakładkę (sekcje) Camera Calibration i klikasz tam gdzie czerwona strzałeczka.
119372

tymczasowy_
2.06.14, 14:21
Fajna sprawa, faktyczne, czerwony czasami bywał denerwujący tym swoim wypłowieniem, teraz wystarczy przestawić profil i nie trzeba manipulować suwaczkami ... Plus się należy.

And.N
2.06.14, 15:42
... teraz wystarczy przestawić profil i nie trzeba manipulować suwaczkami ...
Taki był zamysł zamieszczonego wątku. Choć z drugiej strony przyznaje iż to większe znacznie może mieć w fotografii produktowej naprzykład. W 'typowych" zdjęciach (np. krajobrazowych) czy żółty, (pomarańczowy, itp) jest bardziej żółty czy mniej ma mniejsze znaczenie i tak wiadomo, że najbardziej art. jest b&w:wink:. Tak poważniej może się przydać np. w bardziej prawidłowym odzwierciedleniu koloru skóry.
Ostatecznie doszedłem po niewielkich modyfikacjach profilu (w programie DNG Profile Editor) do takich efektów: (w LR po wczytaniu RAW-a żadne inne suwaki po za zmianą profilu nie były ruszane)

domyślny profil Adobe Standard 119456 nowy profil 119457

dla porównania (zdjęcia były robione RAW+jpg) jpg Standard (taki jaki jest w trybie iAuto) 119458
Nie muszę chyba pisać, że najbardziej rzeczywistym kolorom odpowiada zdjęcie nr2 z nowym profilem. (niebieski, żółty, lekki pomarańcz na kubku, fioletowy, czy meganta na kwiatku w wazoniku)
JPG (akurat u mnie) dość dobrze oddaje kolor zielony.
Link do RAW-a jakby ktoś chciał się pobawić lub coś tam sprawdzić: klik (http://przeklej.org/file/HwVEh0/P1430642.RW2)
Zdaje się tylko trzeba czekać 30s na możliwość pobrania.

realnasty
2.06.14, 16:41
Niestety pod podanym linkiem nie ma profili dla E-M10, w sieci też nie udało się znaleźć, przynajmniej za darmo. A w lokalizacji C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\Came ra to w ogóle żadnego Olka nie mam :( Czy ja robię coś źle?

And.N
2.06.14, 17:00
Niestety pod podanym linkiem nie ma profili dla E-M10, w sieci też nie udało się znaleźć, przynajmniej za darmo. A w lokalizacji C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\Came ra to w ogóle żadnego Olka nie mam :( Czy ja robię coś źle?
Jaka wersję Lightroom masz, 4 czy 5? W tej powyższej lokalizacji powiem nie wiem skąd mi się wzięły te profile. Podejrzewam wtedy gy zainstalowałem na próbę LR5. Jest ich tam tyle (u mnie)

119466

Tylko te profile maja swoje konkretne zastosowanie. Tu raczej nie kładziono nacisku na prawidłowość barw. Dla E-M10 (w folderze) tak się nazywają (są 4):
-Olympus E-M10 Camera Muted.dcp
-Olympus E-M10 Camera Natural.dcp
-Olympus E-M10 Camera Portrait.dcp
-Olympus E-M10 Camera Vivid.dcp

jarek_gd
2.06.14, 17:01
Niestety pod podanym linkiem nie ma profili dla E-M10, w sieci też nie udało się znaleźć, przynajmniej za darmo. A w lokalizacji C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\Came ra to w ogóle żadnego Olka nie mam :( Czy ja robię coś źle?
W drugiej linijce pierwszego posta kliknij na niebieskie "tu".

tymczasowy_
2.06.14, 17:06
Niestety pod podanym linkiem nie ma profili dla E-M10, w sieci też nie udało się znaleźć, przynajmniej za darmo. A w lokalizacji C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\Came ra to w ogóle żadnego Olka nie mam :( Czy ja robię coś źle?A to wytłuszczone zależy od wersji systemu :wink:

realnasty
2.06.14, 17:06
W drugiej linijce pierwszego posta kliknij na niebieskie "tu".

To niebieskie "tu" miałam na myśli, pisząc "pod podanym linkiem".


Jaka wersję Lightroom masz, 4 czy 5? W tej powyższej lokalizacji powiem nie wiem skąd mi się wzięły te profile. Podejrzewam wtedy gy zainstalowałem na próbę LR5. Jest ich tam tyle (u mnie)

119466

Tylko te profile maja swoje konkretne zastosowanie. Tu raczej nie kładziono nacisku na prawidłowość barw. Dla E-M10 (w folderze) tak się nazywają (są 4):
-Olympus E-M10 Camera Muted.dcp
-Olympus E-M10 Camera Natural.dcp
-Olympus E-M10 Camera Portrait.dcp
-Olympus E-M10 Camera Vivid.dcp

Mam LR 5, ja te profile, o których piszesz znalazłam w folderze Adobe Standard (?), też mam te cztery, które podałeś. Na razie sobie ustawiłam Camera Natural, póki się nie pokaże coś lepszego.

And.N
2.06.14, 17:07
W drugiej linijce pierwszego posta kliknij na niebieskie "tu".
Tylko "tu" do OMD E-M10 akurat profili nie ma, niestety

...Mam LR 5, ja te profile, o których piszesz znalazłam w folderze Adobe Standard (?), też mam te cztery, które podałeś.
Sadzę, że znalazłaś te profile w programie Lightroom tam gdzie wcześniej Ci wskazywałem. To nie jest folder.

Na razie sobie ustawiłam Camera Natural, póki się nie pokaże coś lepszego.
I słusznie, resztę suwaczkami póki co sobie dopracujesz.

tymczasowy_
2.06.14, 17:12
Taki był zamysł zamieszczonego wątku. Choć z drugiej strony przyznaje iż to większe znacznie może mieć w fotografii produktowej naprzykład. W 'typowych" zdjęciach (np. krajobrazowych) czy żółty, (pomarańczowy, itp) jest bardziej żółty czy mniej ma mniejsze znaczenie i tak wiadomo, że najbardziej art. jest b&w:wink:. Jak na fotce pojawia się coś czerwonego (ubranko, kwiatek ... ) to może się przydać.

And.N
2.06.14, 17:22
Jak na fotce pojawia się coś czerwonego (ubranko, kwiatek ... ) to może się przydać.
Też tak uważam, ( u mnie dotyczy też niebieskiego i żółtego, jak na powyższych fotkach) a na pewno nie zaszkodzi mieć taki profil. Przymusu korzystania nie ma, a po ewentualnym użyciu jak coś się nie podoba można suwakami w LR (zakładka-Develop/HSL) skorygować.

realnasty
2.06.14, 18:19
Sadzę, że znalazłaś te profile w programie Lightroom tam gdzie wcześniej Ci wskazywałem. To nie jest folder.

Wcześniej napisałeś:



Sporo profili do różnych aparatów miałem już na dysku m.in. do OMD-M5,10,1, XZ2,E-PM2 w lokalizacji: C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\Came ra

Ja u siebie je znalazłam w folderze obok, tzn. C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles\Adob e Standard, co mnie nieco zdziwiło, a z kolei w powyższym folderze mam kilkadziesiąt folderów z plikami .dcp, głównie Canona i Nikona, zero Olka.

And.N
2.06.14, 18:56
Przyznaje masz tu trochę racji. Faktycznie w tej ścieżce co podawałem po Camera Profiles są dwa foldery Adobe Standard i Camera. Tylko pisałem aby zobaczyć co jest w folderze Camera (podawałem jako folder docelowy). Adobe Standard pominąłem z tego względu iż te profile standardowe firmy Adobe nie za bardzo mi pasują i dlatego też ten wątek się pojawił.

...a z kolei w powyższym folderze mam kilkadziesiąt folderów z plikami .dcp, głównie Canona i Nikona, zero Olka.
Nie wiem dlaczego. Wrzuciłem Ci zrzut ekranu co jest u mnie w tym folderze Camera. Jednak musisz to mieć (pewnie w C: \ Users (Użytkownicy) \ nazwa_użytkownika \ AppData \ Roaming \ Adobe \ CameraRaw \ CameraProfile) bo jak zrozumiałem w programie Lightroom (Develop\ Camera Calibration\Profile) masz do wyboru (po wczytaniu RAW-a z E-M10) oprócz profilu Adobe Standard także (ta moja czerwona strzałka) ? :
-Olympus E-M10 Camera Muted
-Olympus E-M10 Camera Natural
-Olympus E-M10 Camera Portrait
-Olympus E-M10 Camera Vivid

realnasty
2.06.14, 22:54
Nie wiem dlaczego. Wrzuciłem Ci zrzut ekranu co jest u mnie w tym folderze Camera. Jednak musisz to mieć (pewnie w C: \ Users (Użytkownicy) \ nazwa_użytkownika \ AppData \ Roaming \ Adobe \ CameraRaw \ CameraProfile) bo jak zrozumiałem w programie Lightroom (Develop\ Camera Calibration\Profile) masz do wyboru (po wczytaniu RAW-a z E-M10) oprócz profilu Adobe Standard także (ta moja czerwona strzałka) ? :
-Olympus E-M10 Camera Muted
-Olympus E-M10 Camera Natural
-Olympus E-M10 Camera Portrait
-Olympus E-M10 Camera Vivid

Tak, mam do wyboru te profile, ale siedzą u mnie w folderze, który wcześniej podałam, w AppData puściutko :)

And.N
7.07.14, 20:34
Aby nie zakładać nowego wątku zamieszczę tu porównanie wywołania .orf-a z OMD E-M10 w Lightroom i Olympus Viewer3. W pewnym sensie jest zgodny z tematem bo też chodzi o kolorystykę i co się z nią dzieje przy rozjaśnianiu cieni. Były głosy, ze Adobe posiada od Olympusa algorytmy, demozaikowanie. Także, że OV nie pozwala na takie rozjaśnienie cieni dlatego wygląda w nim lepiej. Więc sprawdźmy. Za przykład do testu pobrałem .orf z tej strony (http://www.photographyblog.com/reviews/olympus_om_d_e_m10_review/sample_images/).
Tak wyglada oryginalny jpg (też z powyższej strony) 123568

Wywołanie .orf (w obu programach) polegało na podniesieniu ekspozycji o +2EV, rozjśnieniu cieni i przygaszeniu świateł.

efekt w LR: 123570 to z OV3:123571

crop 1:1 z LR: 123572 crop 1:1 z OV3: 123573

Po mocniejszym rozjaśnieniu cieni na krzywej tonalnej (w obu programach) tak wyglada róznica:

LR : 123574 OV3 : 123575

Inną kwestią jest czy jest taka potrzeba aby tyle rozjaśniać cienie. Tu chodziło o pokazanie co w tych zacienionych partiach dzieje się z obrazkiem w obu programach. Zazwyczaj nie ma takiej potrzeby wyciągania cieni. Uprzedzając ewentualne pytania .orf wywoływałem w Lightroom 4.4 uprzednio przekonwertowałem plik do formatu .dng
Sprawdziłem również w wersji trial LR 5.5 bez konwersji do .dng i nie ma różnicy. Przyznam nie spotkałem tego zjawiska w przypadku .orf z OMD E-M5 i EM1. Możliwe, ze nie natrafiłem na "odpowiedniego" RAW-a.

I jeszcze taka ciekawostka. RAW z E-PL3 z wątku (https://forum.olympusclub.pl/threads/12311-Fotografia-IR-InfraRed-(W-Podczerwieni)/page9?p=1104962#post1104962), post #259 po wczytaniu do OV3 wygląda tak: 123576

w LR4.4 (w LR5.5 to samo) wygląda tak: 123577


W programach: Capture One 7, RawTherapee4.1, UFRaw, kolorystyka jest taka jak w OV3.
Dlaczego w Lightroom są całkiem inne kolory, ktoś wie?
Najgorzej, że nie można kolorów w łatwy sposób ustawić (ja nie potrafię) aby były takie jak w OV3.

apz
7.07.14, 20:39
Zapewne nie obsługuje jeszcze tego aparatu. Może trzeba poczekać na aktualizację lub zakupić wersję 5-tą tego programu...

And.N
7.07.14, 20:42
Zapewne nie obsługuje jeszcze tego aparatu. Może trzeba poczekać na aktualizację lub zakupić wersję 5-tą tego programu...
Mam wersje LR 5.5 trial i w nim też sprawdzałem. E-PL3 też nie obsługuje?

apz
7.07.14, 20:45
Mam wersje LR 5.5 trial i w nim też sprawdzałem. E-PL3 też nie obsługuje?Nie wiem co wyczynia Lightroom, ale można sprawdzić jakie aparaty obsługuje.
Używam PS 6 na własne potrzeby. Lightrom wkurzał mnie za próby szarogęsienia się na moich dyskach.

Mirek54
7.07.14, 20:49
Używam PS 6 na własne potrzeby. Lightrom wkurzał mnie za próby szarogęsienia się na moich dyskach.

I dlatego psubrata tez juz dawno popedzilem.Chce rzadzic a za wiele nie potrafi.

And.N
7.07.14, 20:52
Nie wiem co wyczynia Lightroom, ale można sprawdzić jakie aparaty obsługuje.
Używam PS 6 na własne potrzeby. Lightrom wkurzał mnie za próby szarogęsienia się na moich dyskach.
Lightroom 5.5 jak podaje producent obsługuje OMD E-M10, to tym bardziej E-PL3. Podejrzewam, że w PS6 i module ACR będziesz mial to samo (kolory) co i w Lightroom 4 (5). Możesz sprawdzić i otworzyć któryś z tych powyższych RAW-ów. Linki są podane.

I dlatego psubrata tez juz dawno popedzilem.Chce rzadzic a za wiele nie potrafi.
Eee tam, potrafi bardzo dużo ale chyba preferuje RAW-y z Canona, Nikona, a inne traktuje po macoszemu:)

klikacz
7.07.14, 21:36
No tak. W Photoshop Elements 9 kolory też tak wyglądają jak w lightroomie
Dziwne, skoro otwiera rawa, znaczy że obsługuje ten aparat...

And.N
7.07.14, 21:46
No tak. W Photoshop Elements 9 kolory też tak wyglądają jak w lightroomie
Dziwne, skoro otwiera rawa, znaczy że obsługuje ten aparat...
Właśnie... dziwne... E-PL3 to przecież już nie taki nowy model aparatu. Tu podejrzewam jakieś znaczenie może mieć, że to IR ale znowuż inne programy jakoś dają radę.

Kacpero_1
3.10.14, 14:03
witam Wszystkich
mam takie małe pytanie odnośnie LR4, który czeka na zainstalowanie na kompie, czy kupiony właśnie E-M10 będzie współpracował i odczytywał pliki, czy potrzebne będzie konwertowanie, czy też lepiej dokupić wersję LR5. Poprawki zdjęć będą czysto amatorskie

adambieg
3.10.14, 14:05
LR4 nie wczyta rawów z E-M10. Można to ominąć konwertując rawy na dgny.

And.N
3.10.14, 14:08
Niestety LR4 nie obsługuje RAW-ów z E-M10, trzeba konwertować do .dng
o, już odpowiedź padła, się spóźniłem:)

Saboor
3.10.14, 14:20
No tak. W Photoshop Elements 9 kolory też tak wyglądają jak w lightroomie
Dziwne, skoro otwiera rawa, znaczy że obsługuje ten aparat...Sprawdź zrób screen i wkei: edycja->ustawienia kolorów

W LR:

131446

gietrzy
3.10.14, 14:23
Łał, ciekawe co jeszcze skrywa to forum?

ps. Mógłby ktoś ode mnie + dla autora wątku?

Saboor
3.10.14, 14:28
Łał, ciekawe co jeszcze skrywa to forum?
ps. Mógłby ktoś ode mnie + dla autora wątku?
Poszło!
Zajrzyj tu: Cyfrowa ciemnia (https://forum.olympusclub.pl/forums/16-Cyfrowa-ciemnia)

And.N
3.10.14, 15:24
Sprawdź zrób screen i wkei: edycja->ustawienia kolorów

W LR:

131446

Ten zrzut ekranu co pokazałeś dotyczy zewnętrznego edytora zdjęć. Domyślnie pojawia się tam program Photoshop (jeśli jest zainstalowany w komputerze) bądź Photoshop Elements. Można też ustawić sobie inny program (Additional external editor) naprzykład Perfect Effects 8.
Te ustawienia jak format (PSD, Tif, JPG) przestrzeń kolorów, głębia, rozdzielczość, odnoszą się do tego jaki obrazek (jego parametry) ma być obrabiany w zewnętrznym programie. Nie ma moim zdaniem nic wspólnego z tym jak wyświetla kolory Lightroom.
W momencie gdy chcemy edytować plik RAW w zewnętrznym programie (klikajac na nim PPM i wybieramy Edit In/Photoshop Elements) Lightroom tworzy na dysku kopię zdjęcia właśnie w/g tego co w tym oknie ustawimy i takie zdjęcie może zostać poddane dalszej obróbce.

Saboor
3.10.14, 15:28
Ten zrzut ekranu co pokazałeś dotyczy zewnętrznego edytora zdjęć. Domyślnie pojawia się tam program Photoshop (jeśli jest zainstalowany w komputerze) bądź Photoshop Elements. Można też ustawić sobie inny program (Additional external editor) naprzykład Perfect Effects 8.
Te ustawienia jak format (PSD, Tif, JPG) przestrzeń kolorów, głębia, rozdzielczość, odnoszą się do tego jaki obrazek (jego parametry) ma być obrabiany w zewnętrznym programie. Nie ma moim zdaniem nic wspólnego z tym jak wyświetla kolory Lightroom.
W momencie gdy chcemy edytować plik RAW w zewnętrznym programie (klikajac na nim PPM i wybieramy Edit In/Photoshop Elements) Lightroom tworzy na dysku kopię zdjęcia właśnie w/g tego co w tym oknie ustawimy i takie zdjęcie może zostać poddane dalszej obróbce.
No tak, fakt. Jak się człowiek spieszy... :-D

And.N
16.02.15, 12:58
...Na całym peronie jest mocna dominanta od brązowo zardzewiałego dachu. Podobnie tory, podkłady, elementy wózków wagonów. Wszystko to w naturze ma kolor rdzawo-czerwony...
Nie byłbym taki pewny czy podwozie pociągu lub tablica z zegarem ma kolor rdzawo-czerowny.
Wywołane w OV3 tak wygląda po podniesieniu ekspozycji +2EV i rozjaśnieniu cieni:

(można powiększyć)
140941

Chyba, że przyjmiemy iż oprogramowanie firmowe Olympusa jest do kitu i nie ma wsparcia dla .orf z E-M10

Odsyłam do postu #17 w tym wątku tam jest bardzo podobny "przypadek".

ahutta
16.02.15, 13:27
Chyba, że przyjmiemy iż oprogramowanie firmowe Olympusa jest do kitu i nie ma wsparcia dla .orf z E-M10

Odsyłam do postu #17 w tym wątku tam jest bardzo podobny "przypadek".

Hmmm, ciekawa teza. Zerknąłem na post #17 (https://forum.olympusclub.pl/threads/91397-Kolory-w-Lightroom-4?p=1105005&viewfull=1#post1105005) i dla mnie efekt z OV3 jest prawidłowy, a z LR nie. We wspomnianym poście napisałeś, że "W programach: Capture One 7, RawTherapee4.1, UFRaw, kolorystyka jest taka jak w OV3". Ja bym raczej wysnuł wniosek, że to LR "nie wie" o czymś o czym powinien i stąd taki efekt, a pozostałe programy dają prawidłowy efekt wywoływania.

And.N
16.02.15, 13:36
Hmmm, ciekawa teza. Zerknąłem na post #17 (https://forum.olympusclub.pl/threads/91397-Kolory-w-Lightroom-4?p=1105005&viewfull=1#post1105005) i dla mnie efekt z OV3 jest prawidłowy, a z LR nie. We wspomnianym poście napisałeś, że "W programach: Capture One 7, RawTherapee4.1, UFRaw, kolorystyka jest taka jak w OV3". Ja bym raczej wysnuł wniosek, że to LR "nie wie" o czymś o czym powinien i stąd taki efekt, a pozostałe programy dają prawidłowy efekt wywoływania.
Dla mnie też efekt z OV3 jest prawidłowy i też sądzę, że LR o czymś "nie wie" co wiedzieć powinien. Kolega APZ stwierdził, że teraz już są zaktualizowane programy od Adobe i takie coś nie występuje. Ktoś musiałby wywołać tego RAW-a z pociągiem (+2EV ekspozycja, cienie +100, światła-100) np. w LR5.7 lub CS6 i potwierdzić lub zaprzeczyć.
edit

We wspomnianym poście napisałeś, że "W programach: Capture One 7, RawTherapee4.1, UFRaw, kolorystyka jest taka jak w OV3"
To dotyczyło tego drugiego RAW-a z E-PL3. Tego pierwszego juz nie pamietam czy w tych wszystkich wymienionych sprawdzałem.

Holek
16.02.15, 18:28
a to nie jest tak, że przy wywołaniu w LR wartości jasności i kontrastu program podnosi "z automatu"? - wg mnie taki efekt jest właśnie na przykładach z postu 17, a próbował ktoś wrócić do wartości zerowych, czy też tak będzie zaburzał kolory?

And.N
16.02.15, 19:19
a to nie jest tak, że przy wywołaniu w LR wartości jasności i kontrastu program podnosi "z automatu"? - wg mnie taki efekt jest właśnie na przykładach z postu 17...
Nie jest tak. Przecież wyraźnie napisałem co było robione, to nie z automatu:)


...a próbował ktoś wrócić do wartości zerowych, czy też tak będzie zaburzał kolory?
Z zrozumiałych względów będzie to bardzo mało widoczne. Raw będzie wyglądał podobnie jak ten pierwszy jpg. Podobnie dlatego bo .jpg jest wywołany przez oprogramowanie firmowe Olympusa w aparacie i na nim przebarwień w cieniach nie ma. Plik .jpg tylko zmniejszyłem w PSE.

Bodzip
16.02.15, 20:03
Nie jest tak. Przecież wyraźnie napisałem co było robione, to nie z automatu:)


Z zrozumiałych względów będzie to bardzo mało widoczne. Raw będzie wyglądał podobnie jak ten pierwszy jpg. Podobnie dlatego bo .jpg jest wywołany przez oprogramowanie firmowe Olympusa w aparacie i na nim przebarwień w cieniach nie ma. Plik .jpg tylko zmniejszyłem w PSE.
Ze zrozumiałych względów - brak zgody :)
Już udowadniam dlaczego...
kiedyś kiedyś mieliśmy mały dyskurs z epicure na temat uwzględniania w LR profili obiektywów przesłanych przez Olympusa dla Adobe, aby program uwzględniał ich korekcję. LR robił to z automatu i nie dawał możliwości przy wołaniu RAW-a aby nie uwzględnić tych korekcji.
Dopiero wyjaśniło się to, gdy pokazałem zrzuty z Darktable i linki z Ufraw (chodziło konkretnie o ZD 14-54 i mZD 12-40)... które to programy mają możliwość korekcji, ale trzeba ją włączyć palcem.
Analogicznie LR ma profil/kodek (jak zwał tak zwał) na wołanie RAW-a od Olympusa.
W Darktable są z automatu włączone dwie pozycje: wyostrzenie i krzywa bazowa. Pozostałe suwaki można sobie regulować, aaa, te dwa pierwsze też. Jest też opcja zaczynania od zera.
No i oczywiście metody demozaikowania, których multum mamy do dyspozycji. O proszę:
amaze, igv, lmmse, hphd, vng4, dcb, ahd, fast, mono, ppg

And.N
16.02.15, 20:18
...Analogicznie LR ma profil/kodek (jak zwał tak zwał) na wołanie RAW-a od Olympusa...
Oczywiście sprawdzałem z użyciem profili Olympusa (nie tylko Adobe Standard). Mam je w LR zainstalowane: Muted, Natural, Portrait, Vivid. Ich użycie praktycznie nie ma żadnego znaczenia na pojawiającą się purpurę przy rozjaśnianiu głębokich cieni w .orf z E-M10.
edit
No może Vivid bardziej uwydatnia jeszcze

robtor
16.02.15, 21:17
Dla mnie też efekt z OV3 jest prawidłowy i też sądzę, że LR o czymś "nie wie" co wiedzieć powinien. Kolega APZ stwierdził, że teraz już są zaktualizowane programy od Adobe i takie coś nie występuje. Ktoś musiałby wywołać tego RAW-a z pociągiem (+2EV ekspozycja, cienie +100, światła-100) np. w LR5.7 lub CS6 i potwierdzić lub zaprzeczyć.
edit

To dotyczyło tego drugiego RAW-a z E-PL3. Tego pierwszego juz nie pamietam czy w tych wszystkich wymienionych sprawdzałem.
Wywołane lr wer 5.7 :mrgreen::

140948

And.N
16.02.15, 21:34
Wywołane lr wer 5.7 :mrgreen::

140948

Bardzo dziękuję:) Spodziewałem się, że tak będzie. Czyli teza, że powodem są nieaktualne "kodeki" w LR upadła.
Trudno sądzić, że LR5.7 nie wspiera .orf z E-M10. Wspiera "inaczej":wink: powiedzmy niż OV3, nie da się ukryć, że gorzej.

qwert
16.02.15, 21:37
Bardzo dziękuję:) Spodziewałem się, że tak będzie. Czyli teza, że powodem są nieaktualne "kodeki" w LR upadła.
Trudno sądzić, że LR5.7 nie wspiera .orf z E-M10. Wspiera "inaczej":wink: powiedzmy niż OV3, nie da się ukryć, że gorzej. W PS Elements jest to samo co LR5,7.

szafir51
16.02.15, 21:38
LR 5.7 - EV: 0, Shadows: 0, Profil Camera Neutral
140958

OV3 - EV: 0, Shadows: 0, gradacja: Normal
140960

LR 5.7: EV +2, Shadows: +100
140957

OV3: EV +2, Shadow: +7, gradacja: Normal
140959

And.N
16.02.15, 21:47
W PS Elements jest to samo co LR5,7.
Tak samo będzie też w PS CS6, moduł ACR w tych programach to ten sam silnik programu co w LR.
Szafir51 za bardzo nie wiem co chciałeś pokazać i czy to ma jakiś związek. Profile Olympusa, nie powiem, mają wpływ ale tej purpury z cieni nie usuną.

Mirek54
16.02.15, 21:51
LR 5.7

Podpadles.Brak purpurowego.:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::m rgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:
Teraz bedziesz na tapecie.:-P:-P:-P

ajjjjj juz jestes

And.N
16.02.15, 22:10
LR 5.7 - EV: 0, Shadows: 0, Profil Camera Neutral...
Mógłbyś wstawić tego .orfa ? Możliwe, że nie zawsze ten efekt występuje. Od czego zależy, trudno powiedzieć:) Tu w tym Twoim zdjęciu rzeczywiście nie ma.

nyny
16.02.15, 22:12
Ehh, ja tez nie umiem purpury robic.

Lajtrum 4.4 i 15 sekund lacznie z otwarciem lajrtuma i importem foty.
140979

pozdro

And.N
16.02.15, 22:15
Ehh, ja tez nie umiem purpury robic.

Lajtrum 4.4 i 15 sekund lacznie z otwarciem lajrtuma i importem foty.

Też tak potrafię:) W HSL suwaki Purple i Magenta na -100 ?

szafir51
16.02.15, 22:18
Szafir51 za bardzo nie wiem co chciałeś pokazać i czy to ma jakiś związek.
chciałem pokazać skaszanione (niedoświetlone) zdjęcie wyciągnięte o 2EV i +100 na cieniach.
W przypadku, gdyby to zdjęcie miało być cenną pamiątką takie postępowanie może mieć sens.


Profile Olympusa, nie powiem, mają wpływ ale tej purpury z cieni nie usuną.
Tak, wiem.

LR 5.7: EV: 0, Shadows: 0, profil Adobe Standard
140977

LR 5.7: EV +2, Shadows: +100, profil Adobe Standard
140978

Tutaj nie widzę jakiś większych problemów.

nyny
16.02.15, 22:24
Też tak potrafię:) W HSL suwaki Purple i Magenta na -100 ?

Z Toba to sie jednak nie da normalnie...
Jak nie masz o czyms pojecia to prosze nie pisz bzdur:
140981

Moze po prostu nie umiesz podstaw zabawy z surowica w lajtrumach i innych takich, i stad masz problemy z zafarbem?

Z mojej strony Szach i mat.


pozdro

And.N
16.02.15, 22:24
chciałem pokazać skaszanione (niedoświetlone) zdjęcie wyciągnięte o 2EV i +100 na cieniach.
W przypadku, gdyby to zdjęcie miało być cenną pamiątką takie postępowanie może mieć sens...
Miałem nieco spóźnione jarzenie:) Tak jak napisałem bardzo możliwe, że nie zawsze to występuje. Jeśli to nie problem to zamieść .orf z kotkiem.

szafir51
16.02.15, 22:25
poszło na pm

epicure
16.02.15, 22:27
Ehh, ja tez nie umiem purpury robic.

Ale zieleń zrobiłeś brawurowo ;-) Weź ustaw balans bieli jak trzeba, żeby biała tabliczka na wagonie rzeczywiście wyszła biała.

nyny
16.02.15, 22:31
Ale zieleń zrobiłeś brawurowo ;-) Weź ustaw balans bieli jak trzeba, żeby biała tabliczka na wagonie rzeczywiście wyszła biała.
To by wymagalo ponownego stracenia na bzdure kolejnych 15 sekund.
Zreszta nie widzialem tego pociagu wiec nie wiem jakie mial kolory, przyjalem jako punkt szarosci kawal betonu na peronie.

Swoja droga patrzysz na telefonie, czy na czyms chocby softowo kalibrowanym, bo ja jakos masakry zielonej nie widze...


pozdro

Mirek54
16.02.15, 22:45
Nyny. Zrobilem dla Ciebie te 15 sek.Balans na tabliczke z papierosem140983Nic wiecej nie mieszalem.

epicure
16.02.15, 22:54
Mirek, jakie ustawienia?

And.N
16.02.15, 23:01
poszło na pm
Dzięki. Pozostaje mi tylko potwierdzić, że w tych Twoich .orf nie ma tego zafarbu przy mocnym wyciąganiu cieni:). Czyli nie jest to reguła tylko odosobnione przypadki (choć nie dla wszystkich też:wink:, dla tych nie umiejących wywoływać tak jak ja:):wink: ) Od czego zależne nie wiem.


...ja jakos masakry zielonej nie widze...
U mnie mocno w zieleń wpada.

Mirek54
16.02.15, 23:07
Mirek, jakie ustawienia?

Ustawilem kroplomierz w filtrze icorrect edit Lab pro na tabliczke z papierosem.Filtr ten wykorzystuje w CS3 Tu z niego skorzystalem,Mialem tylko 15 sek:wink:.Jak rownierz nie chcialem na pojedynczych barwach mieszac.Kroplomierz poprawil,zmienil z automata pozostale kolory.Byly w filtrze ustawienia fabryczne.Jestem na viscie wiec w LR w wersji otwierajacej plik nie moge dzialac.

szafir51
16.02.15, 23:11
tak jak już wcześniej pisałem - wydaje mi się, że w specyficznych warunkach oświetleniowych aparat potrafi tak dobrać WB, że przy wywoływaniu w LR może pojawić się lekkie zabarwienie w ciemnych partiach obrazu. Może być widoczne, albo całkowicie niewidoczne - wtedy wyłazi przy mocnym rozjaśnianiu cieni.
Ostatnio zrobiłem zdjęcie, na którym taki zafarb jest widoczny w LR bez żadnych kombinacji. Jest też widoczny OV3 - po prostu aparat tak dobrał WB. Po drobnym poprawieniu wartości temperatury i "tint" problem zniknął.

And.N
17.02.15, 10:25
Do kolegi APZ-ta (nie chcem ale muszem:) ):

https://forum.olympusclub.pl/threads/91387-OlyTest-10-dni-z-E-M10?p=1095800&viewfull=1#post1095800

https://forum.olympusclub.pl/threads/91387-OlyTest-10-dni-z-E-M10?p=1095826&viewfull=1#post1095826

(https://forum.olympusclub.pl/threads/91387-OlyTest-10-dni-z-E-M10?p=1095826&viewfull=1#post1095826)W "naukowej" dyskusji warto czasem poczytać co inni w dyskusji piszą. Reszta poszukiwań po Twojej stronie. Domowa praca do odrobienia.

Z przytoczonych linków cytuje jck: ..."Na dniach ma być DNGConverter_8_5 i ten gwarantuje obsługę M10. http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/"

Nie wiem czy wiesz ale obecnie jest już wersja 8.7, zarówno DNG Convertera jak i ACR i taki ACR ma najnowszy LR5.7

Zgadza się (jak pisał jck ), już pełne wsparcie jest od wersji 8.5 klik (http://www.dpreview.com/articles/5425033154/adobe-camera-raw-8-5-and-dng-converter-8-5-now-available) Czyli to pełne wsparcie jest już od czerwca 2014r.

W Lightrom jest moduł Camera RAW, a z DNG Converterem ma niewiele wspólnego, poza tym, ze czyta pliki .dng w nim utworzone. To oddzielny program, do czego służy, chyba wiesz i nie trzeba pisać.

Epicure ma tu racje moim zdaniem pisząc to:

Ale to nie na temat. Ja nie używałem DNG Convertera, tylko najnowszego Lightrooma.
i to:

Gdyby ACR nie obsługiwał rawów z E-M10, to nie dałoby się ich otworzyć. Poza tym później ktoś pokazywał to zdjęcie wywołane najnowszym LR 5.7 i żadnej poprawy nie było.

Nie wiem kto nie odrobił pracy domowej:wink:

epicure
17.02.15, 10:44
tak jak już wcześniej pisałem - wydaje mi się, że w specyficznych warunkach oświetleniowych aparat potrafi tak dobrać WB, że przy wywoływaniu w LR może pojawić się lekkie zabarwienie w ciemnych partiach obrazu. Może być widoczne, albo całkowicie niewidoczne - wtedy wyłazi przy mocnym rozjaśnianiu cieni.
Ostatnio zrobiłem zdjęcie, na którym taki zafarb jest widoczny w LR bez żadnych kombinacji. Jest też widoczny OV3 - po prostu aparat tak dobrał WB. Po drobnym poprawieniu wartości temperatury i "tint" problem zniknął.

Kolor szumu i tego typu przebarwień zależy od temperatury światła (a bardziej ustawienia WB, które wynika z temperatury światła), więc możesz mieć rację. Czasem może to być widoczne bardziej, a czasem mniej. Światło słoneczne jest najmniej kłopotliwe.

And.N
17.02.15, 11:50
tak jak już wcześniej pisałem - wydaje mi się, że w specyficznych warunkach oświetleniowych aparat potrafi tak dobrać WB, że przy wywoływaniu w LR może pojawić się lekkie zabarwienie w ciemnych partiach obrazu. Może być widoczne, albo całkowicie niewidoczne - wtedy wyłazi przy mocnym rozjaśnianiu cieni...
Możliwe że coś w tym jest. Ja zaczynam skłaniać się do "teorii", że to purpurowe zabarwienie wychodzi głównie wówczas gdy w tych cieniach brak jest w zasadzie koloru. Tak dokładniej to zbliżone do szarości, czerni. Lightroom wtedy zaczyna "głupieć":). Te dotychczasowe przykłady by w zasadzie to potwierdzały.
Trochę tylko mi burzy teorie Twój .orf z kotem, bo ma tam też ciemne fragmenty:)

Jeszcze jeden przykład .orf z E-M10. Oryginalny .jpg tylko zmniejszony w PSE (fakt wysokie iso było ale to za bardzo nie ma zwiazku):

141015

Wywołane z .orf. Co było zrobione. podniesiona ekspozycja o 2EV i rozjaśnienie cieni (w LR +80) aby wyglądały podobnie. Balansu bieli nie ruszałem prosto z aparatu. Odszumilem nieco obydwa.
ORF przed wywolaniem w LR4.4 przekonwertowałem do dng (Adobe DNG Converterem 8.7, jestem pewien, ze w LR 5.7 będzie to samo)

tak wygląda w OV3 (można jeszcze trochę powiększyć):
141016

tak wygląda w LR4.4
141017

Zwróciłbym uwagę naprzykład na obramowanie tablicy na ścianie. To co pisałem, co się dzieje, przy mocnym wyciąganiu cieni, tam gdzie powinien być kolor czarny.
Wiem, ze można to skorygować, chodziło o pokazanie różnicy na wstępie pomiędzy programami przy podobnych ustawieniach ekspozycji.
To takie moje końcowe wnioski, niekoniecznie słuszne:)
RAW i jpg pobrany tu (http://www.photographyblog.com/reviews/olympus_om_d_e_m10_review/sample_images/)

nyny
17.02.15, 13:22
Matko swieta...
Ja jak czegos nie umiem to sie nie dotykam, a juz na pewno nie feruje wyrokow.

Moze inaczej, chyba juz czas na:
https://www.akademianikona.pl/kursy/12/adobe-lightroom-w-praktyce-fotografa/


pozdro

And.N
17.02.15, 13:32
Matko swieta...
Ja jak czegos nie umiem to sie nie dotykam, a juz na pewno nie feruje wyrokow.

Wiem, ze się nie znam, powtarzasz się:)
Zabroni mi ktoś w dwu programach np. tylko podnieść ekspozycje o 2EV i porównać jak wyglądają zdjęcia (nawet ewentualnie w obydwu dodatkowo wskazać ręcznie na WB w tym samym miejscu) pod względem kolorystyki ? Dzięki za linka, nie skorzystam.

epicure
17.02.15, 13:34
Ktoś tu czegoś nie rozumie... To nie zabawa w to, kto najlepiej obrobi fotkę, tylko jak reaguje materiał w RAWie na konkretne ruchy suwakami.

Przypominam sobie co się działo na Canon-Boardzie, gdy ktoś wspomniał o czerwonej sieczce wyłażącej z cieni. Od razu dojeżdżała go horda fanatyków, w najlepszym razie zarzucając mu brak kompetencji, a w najgorszym razie delikwent kończył z banem.

nyny
17.02.15, 13:44
Alez miszcze testow bylekakich, przeciez wywolalem jedna przez Was wrzucona fote zgodnie z waszymi wytycznymi, i zadnej rozowej landrynki nie uswiadczylem na zdjeciu. Nic tez suwaczkami nie ruszalem jak mi sugerowal jeden z Was, co zreszta pokazalem wklejajac skrinszota.
Wiec skoro u mnie (choc kilka osob rowniez to pokazalo) moze byc OK, to znaczy, ze problem jest chyba jednak gdzie indziej...

Mnie to w sumie ni ziembi ni grzeje, bo ja nie widze problemow.


pozdro

epicure
17.02.15, 13:48
...wywolalem jedna przez Was wrzucona fote zgodnie z waszymi wytycznym...

Nie opowiadaj bajek, bo nie zrobiłeś tego.

Ekspozycja +2 EV, światła -100, cienie +100, WB na białą tabliczkę na wagonie.

And.N
17.02.15, 13:54
Nie opowiadaj bajek, bo nie zrobiłeś tego.

Ekspozycja +2 EV, światła -100, cienie +100, WB na białą tabliczkę na wagonie.
Też tak sądzę, dlaczego niby u kogoś innego ten sam program miałby działać całkowicie inaczej:)

nyny
17.02.15, 14:07
Nie opowiadaj bajek, bo nie zrobiłeś tego.
Nastepnym razem badz na 100% pewien tego co piszesz....


Ekspozycja +2 EV, światła -100, cienie +100, WB na białą tabliczkę na wagonie.
141018


Drodzy adwerszarze, moze naprawde juz czas zamiast biadolic wziasc sie za siebie i ogarnac pare tematow, moze jakis kurs jak wczesniej pisalem, moze poprawnie skalibrowac sprzet, moze wymienic na dobry?

Nie zamierzam juz brac w tej dyskusji udzialu bo to do niczego nie doprowadzi...


pozdro

And.N
17.02.15, 14:13
Normalnie cuda i czemu znów na zielono. (tabliczki nie masz białej, tej z papierosem, tej drugiej zresztą też, LR tak się nie myli)

141019

epicure
17.02.15, 14:17
Nastepnym razem badz na 100% pewien tego co piszesz....


141018

Czy Ty widzisz co tu zamieszczasz?

Mirek54
17.02.15, 14:17
Ktoś tu czegoś nie rozumie... To nie zabawa w to, kto najlepiej obrobi fotkę, tylko jak reaguje materiał w RAWie na konkretne ruchy suwakami.



Zapytam aby lepiej zrozumiec.Czy jesli dany program w takich ustawieniach reaguje wprowadzajac w szarosci(cienie) purpure a drugi powiedzmy zielono niebieski To mozna wyciagnac wniosek ze jedna matryca jest gorsza a druga lepsza.Czy moze fani purpury moga twierdzic ze "purpurowy" program jest lepszy a ten drugi gorszy??
Czy moze cytujac Wislodzka aby wydutkac powinienes przedtem pol godziny glaskac.Czy jesli ktory dostanie w pysk po 10-ciu minutach glaskania to Wislodzka nie miala pojecia o glaskaniu czy moze glaskacz mial nieodpowiednie umiejetnosci i szorstka skore na dloni. A moze glaskanie nie bylo potrzebne bo purpura sie wypalila.

Ja rozumiem,ze to tylko test,ale w jakim celu,przecie do kazdego kadru nalezy indywidualnie podchodzic.No chyba,ze kotleciarz marnej jakosci napstrykal 1000 klatek i w pol godziny chce obrobic i sprzedac.

And.N
17.02.15, 14:24
A pro po matrycy chciałbym usciślić, podkreślić. Nie chodzi o matryce tylko jak traktuja ORF-y z E-M10 programy od Adobe (PS, PSE, LR) wykonane w pewnych warunkach (nie wszystkie oczywiscie). Jaka jest różnica do OV3.

epicure
17.02.15, 14:26
Mirek, powiem krótko: nie interesuje mnie, jak kto sobie to oceni. Jak się komuś bardziej podoba wściekła, trudna do skorygowania i degradująca jakość zdjęcia purpura niż niewielki i możliwy do skorygowania w prosty sposób zielonkawy zafarb, to jego sprawa. O gustach nie będę dyskutował. Ja tylko pokazałem jak te różnice wyglądają w praktyce.


Ja rozumiem,ze to tylko test,ale w jakim celu,przecie do kazdego kadru nalezy indywidualnie podchodzic.

Ale to jest taki sam kadr i można do niego podejść tak samo.

nyny
17.02.15, 14:31
Normalnie cuda i czemu znów na zielono. (tabliczki nie masz białej, tej z papierosem, tej drugiej zresztą też, LR tak się nie myli)
Ehhh....
Zmusiles mnie do odpalenia tego badziewnego pliku na moim Eizo, widocznie dzieciakow foris w trybie gierek nie daje rady miszczom rozowej landrynki.....
141020




Czy Ty widzisz co tu zamieszczasz?
A co masz problem ze wzrokiem, w czym zatem moge pomoc?
Rozowa landrynka numer: +48 8888 8888 88888


Z mojej strony juz naprawde PASS....

epicure
17.02.15, 14:37
Ehhh....
Zmusiles mnie do odpalenia tego badziewnego pliku na moim Eizo.

A co masz problem ze wzrokiem, w czym zatem moge pomoc?
Rozowa landrynka numer: +48 8888 8888 88888

Ojojoj, Twojemu Eizo spadła korona z głowy. Do tej pory wyświetlało same królewskie zdjęcia.

Przestań człowieku pitolić jak potłuczony, tylko podejdź do sprawy jak na leży albo nie zabieraj się za nią wcale i nie marnuj czasu ludzi, którzy chcą się z tego wątku czegoś pożytecznego dowiedzieć.

A zanim wyjdziesz i zamkniesz za sobą drzwi, pokaż jeszcze cropa 1:1 z prawego dolnego rogu zdjęcia, tam gdzie jest wózek wagonu.

qwert
17.02.15, 14:38
A pro po matrycy chciałbym usciślić, podkreślić. Nie chodzi o matryce tylko jak traktuja ORF-y z E-M10 programy od Adobe (PS, PSE, LR) wykonane w pewnych warunkach (nie wszystkie oczywiscie). Jaka jest różnica do OV3. Dziwię się że niektórym to tak trudno zrozumieć.

Mirek54
17.02.15, 14:39
Mirek, powiem krótko: nie interesuje mnie, jak kto sobie to oceni. Jak się komuś bardziej podoba wściekła, trudna do skorygowania i degradująca jakość zdjęcia purpura niż niewielki i możliwy do skorygowania w prosty sposób zielonkawy zafarb, to jego sprawa. O gustach nie będę dyskutował. Ja tylko pokazałem jak te różnice wyglądają w praktyce.



Ale to jest taki sam kadr i można do niego podejść tak samo.

Tak.I temat powinien sie skonczyc po tescie.
Jednak czytajac pozniejsze teksty i odnosniki do testu mam wrazenie na taki wniosek.My tu tacy grzeczni,swietojebliwi,pokorni,a oni nas nie lubia.I co my teraz zrobimy?Bedziemy drazyc,pisac,linkowac az kazdy wreszcie potwierdzi,ze mamy racje i jestesmy tacy molestowani przez programy i innych uzytkownikow.
A czy programy jakiejkolwiek firmy maja obowiazek piorytetem wspierac ktorego kolwiek producenta sprzetu foto.Bo czytajac pozniejsze wypociny to takie mam wrazenie.
Jak dla mnie po tescie reszta postow do wyciecia.Ale rubta co chceta.Znajac forum jak tu sie wytnie to ucisniony otworzy nastepny watek.Juz wczesniej pisalem
W koncu dojdzie do tego,ze bedziesz przeklinac ten dzien kiedy znalazles sie na tym peronie z aparatem.

nyny
17.02.15, 14:40
Ojojoj, Twojemu Eizo spadła korona z głowy. Do tej pory wyświetlało same królewskie zdjęcia.
A no spadala, na liczniku pokazuje 10 minut wiecej przepracowanych godzin....


Przestań człowieku pitolić jak potłuczony, tylko podejdź do sprawy jak na leży albo nie zabieraj się za nią wcale i nie marnuj czasu ludzi, którzy chcą się z tego wątku czegoś pożytecznego dowiedzieć.
A czego sie dowiedza?
Ze jeden frustrat nie umie bawic sie rawami, a drugi madry opracowal szablon +2ev -100 +100 i szukac kaze rozowych rzeczy...
Ja nie wiem kto pitoli jak potluczony zatem.


A zanim wyjdziesz i zamkniesz za sobą drzwi, pokaż jeszcze cropa 1:1 z prawego dolnego rogu zdjęcia, tam gdzie jest wózek wagonu.
Sam sobie zrob, czy moze tez nie umiesz?


pozdro

epicure
17.02.15, 14:49
A czego sie dowiedza?

Choćby tego, jakie ustawienia w jakim sofcie, nota bene bardzo popularnym, dają efekt który może im się bardzo nie spodobać. W Twoim zaślepieniu może to być dla Ciebie nieistotna informacja, ale wielu ją doceni, czego dowodem są choćby plusy i wiadomości, które otrzymałem.


Sam sobie zrob, czy moze tez nie umiesz?

Ja to zrobiłem w czerwcu zeszłego roku. Można te wycinki obejrzeć na forum.

Poza tym co to za odzywki? Zachowujesz się gorzej, niż niewyspany przedszkolak.

Mirek54
17.02.15, 15:13
Specjalnie uruchomilem program.Nie jest nowy .W poszukiwaniu purpury ustawilem tak suwaki.Tu jest screen.141028Wb na tabliczke z papierosem.Te ustawienie to daje mi najwyzsze purpurowe zabarwienie.
Napiszcie mi co mam ustawic,zeby ta purpura byla intensywniejsza.Ja nie wiem.
Czekam i nie wylanczam programu.

Thomasso
17.02.15, 15:14
Ej gdzie jest ten ORF z peronem? :) Bo bym go zniszczyl i u siebie.. pewnie by wyszlo zoltawo :P


T.

epicure
17.02.15, 15:18
Jak miałem E-M10 do testów, to LR 4 nie wspierał RAWów z tego aparatu, specjalnie musiałem instalować LR 5. Coś się zmieniło?

droplet
17.02.15, 15:22
Ej gdzie jest ten ORF z peronem? :) Bo bym go zniszczyl i u siebie.. pewnie by wyszlo zoltawo :P


T.

Proszę dajcie linka, też go nie mogę znaleźć :-?

Mirek54
17.02.15, 15:24
Jak miałem E-M10 do testów, to LR 4 nie wspierał RAWów z tego aparatu, specjalnie musiałem instalować LR 5. Coś się zmieniło?

Mi nadal nie wspiera.Otworzylem orfa w RT i na fabrycznych przekonwertowalem do tiffa.Tego tiffa otworzylem w LR 4 w poszukiwaniu tego zafarbu.to co na screenie to max purpury uzyskanej.Dlatego pytam o dokladne ustawienia suwakow

epicure
17.02.15, 15:25
Mi nadal nie wspiera.Otworzylem orfa w RT i na fabrycznych przekonwertowalem do tiffa.Tego tiffa otworzylem w LR 4 w poszukiwaniu tego zafarbu.to co na screenie to max purpury uzyskanej.Dlatego pytam o dokladne ustawienia suwakow

Dziękuję za fatygę.

Poproszę o wynik z LR 5 :)

Thomasso
17.02.15, 15:27
Proszę dajcie linka, też go nie mogę znaleźć :-?

Własnie! Każdy chce mieć swoja, najswojszą purpurę :)

T.

nyny
17.02.15, 15:31
Własnie! Każdy chce mieć swoja, najswojszą purpurę :)

T.

Mowisz i masz...

Wbrew pozorom to zaczelo sie w zupelnie innym watku, i przy okazji rozmowy o matrycach, az tu naraz jeden guru wypalil z takim czyms:

To odnieś sie do tego co sam napisałeś:

Masz ten przykładowy .orf z E-M10 :140892
Podnies ekspozycję o 3 czy 4 EV (tylko nie w programie firmowym Olympusa, OV3) zobacz co dzieje się w cieniach i dalej potwierdzasz to co wyżej napisałeś?
Prawdę mówiąc nie liczę na odpowiedź, wiem, że to trudne i trochę boli:wink:...

Milej zabawy.

Aha, jakby ktos mial problem ze starszym lajtrumem niz 5.7 to smialo moze metoda Mirka zaimportowac, badz pojsc na skrooty i podmienic naglowek tego orfa.

p.s. Wersja lajtruma w przypadku rozowej landrynki kompletnie nie ma znaczenia, takie jest moje skromne zdanie...

pozdro

Fisher7811
17.02.15, 15:34
A ja już z tego wszystkiego zgłupiałem i zacząłem szukać swojej własnej purpury, na moich własnych fotach z E-M5. Mam Lr 5. coś tam. Zwłaszcza, że kiedyś mi wyszła niefajnie na pniu drzewa - zdjęcie robiłem w słonecznym dniu, z nadmorskiego parku na rozświetlone morze. Purpura była, ale fotę wywaliłem a każda kolejna, którą sprawdzałem wygląda banalnie jak z jakiegoś OV3 czy RT. I teraz już nie wiem będzie czy nie będzie, może za mało ciemne foty wybierałem.

A może tak mały konkurs - pokaż swoją purpurę;) taka alternatywa dla popRAWki?

And.N
17.02.15, 15:37
Nyny zanim zaczniesz kogoś pouczać może trzeba się samemu podszkolić. Nie wiem czy ten obrazek Ci coś powie, pewnie nie...

141029

Oczywiście w LR klikałeś na tabliczkę dla określenia balansu bieli. Możesz sobie porównać z moim zrzutem ekranowym. Mi się już nie chce bo to i tak bez sensu:)

gietrzy
17.02.15, 15:40
A może tak mały konkurs - pokaż swoją purpurę;) taka alternatywa dla popRAWki?

Ogrywam wszystkich w pierwszej turze: GH2, 12800, T/0.95, +2EV, S&H wg recepty 100/-100; do wyboru (waszego): LR4, 571, DT, LR, SilkyPix...

szafir51
17.02.15, 15:54
A rozwiązanie jest prymitywnie proste: idę robić zdjęcia z długimi czasami naświetlania, biorę E-M10. Idę focić ciemne miejsca, biorę GF3. Rozkminiłem system?

może to zima, dzień krótki, zimno i wieje, nie chce się z domu ruszać to człowiek myśli o głupotach zamiast zdjęcia robić.

Thomasso
17.02.15, 15:57
Zarzuciłem orfa z peronem do ACR 8.7.1 (PS CC czy jak to sie teraz zowie)

+2EV, -100 światła, +100 cienie

1. WB na białą tabliczkę na wagonie
141035


2. WB na (zgodnie ze sztuką - na szarości próbkowane z części peronu_
141034


3. WB predefiniowanie - ustawienia ACR "Cień"
141033



T.

And.N
17.02.15, 16:11
Zarzuciłem orfa z peronem do ACR 8.7.1 (PS CC czy jak to sie teraz zowie)...
Ale nie zaprzeczysz, ze różni się mocno (w każdej Twojej wersji) od tego wywołanego w OV3, post#33.

Thomasso
17.02.15, 17:31
Ale nie zaprzeczysz, ze różni się mocno (w każdej Twojej wersji) od tego wywołanego w OV3, post#33.

No tak. Różnica jest bez dyskusji.
Czego to dowodzi?
Dla mnie różnic w kodekach, ewentualnie w jakichś profilach barwnych.


T.

grizz
17.02.15, 19:29
Troszkę przyhamujcie z wycieczkami.

gietrzy
18.02.15, 14:01
W marcu zobaczymy LR w wersji 6. Miejmy nadzieję, że magentowe dylematy znikną raz na zawsze.
http://www.amazon.co.uk/Lightroom-EN-DVD-Set-65237515/dp/B00M3YAJ3O/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1424257469&sr=8-5&keywords=lightroom+6

apz
18.02.15, 15:00
W marcu zobaczymy LR w wersji 6. Miejmy nadzieję, że magentowe dylematy znikną raz na zawsze.
http://www.amazon.co.uk/Lightroom-EN-DVD-Set-65237515/dp/B00M3YAJ3O/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1424257469&sr=8-5&keywords=lightroom+6


Nie sądzę by zmienili sterowniko do wcześniej wprowadzonych aparatów. Coś jest w ustawieniach Lightrooma, że wydobywa ten nieistniejący fiolecik...
Ciekawostką jest także, że ich ARC z tymi samymi sterownikami nie daje tego kolorystycznego cudu.

W ten sposob ten słynny już test okazał sie być testem Lghtrooma a nie testem matryc, wywoływanie dało na plikach z Sony jest fiolecik a z Fuji oczojebną zielona rdzę...

And.N
18.02.15, 15:18
...Ciekawostką jest także, że ich ARC z tymi samymi sterownikami nie daje tego kolorystycznego cudu...
Patrzyłeś, czytałeś, post #93. (Tablica z zegarem, podwozie pociągu.)

robtor
18.02.15, 15:19
Nie sądzę by zmienili sterowniko do wcześniej wprowadzonych aparatów. Coś jest w ustawieniach Lightrooma, że wydobywa ten nieistniejący fiolecik...
Ciekawostką jest także, że ich ARC z tymi samymi sterownikami nie daje tego kolorystycznego cudu.

W ten sposob ten słynny już test okazał sie być testem Lghtrooma a nie testem matryc, wywoływanie dało na plikach z Sony jest fiolecik a z Fuji oczojebną zielona rdzę...
ACR w PSE w wersji 8.7.1 Daje dokładnie taki sam zafarb (nie wiem czy istniejący :) )

lr141127 acr 141128

gietrzy
18.02.15, 15:22
Nie sądzę by zmienili sterowniko do wcześniej wprowadzonych aparatów. Coś jest w ustawieniach Lightrooma, że wydobywa ten nieistniejący fiolecik...

To bardzo ciekawe, czy ktoś to w ogóle testuje. Na zagranicznych forach są ciekawe przypadki, np. znaczny spadek wydajności LR po zaktualizowaniu wtyczki do ztcp 8.7, po przywróceniu wersji 8.6 komp dostał kopa... a istotną zmianą w wersji 8.7 jest wsparcie dla nowych instrukcji w procesorach (techniczny bełkot, przepraszam nie pamiętam).


Ciekawostką jest także, że ich ARC z tymi samymi sterownikami nie daje tego kolorystycznego cudu.

Całe Adobe to jeden wielki cud. Zostaje stary Color Checker plus profil do zapięcia w camera calibration.

Bodzip
18.02.15, 15:22
A ja powiem szczerze wyrzuciłem tego RAW-a na zbity pysk.
Mam na tyle umiejętności w obróbce, że coś co nie pasuje do rzeczywistości potrafię poprawić.

And.N
18.02.15, 15:34
...Mam na tyle umiejętności w obróbce, że coś co nie pasuje do rzeczywistości potrafię poprawić.
Pod warunkiem, że jesteś pewny jak w rzeczywistości w tych cieniach powinno być:) Wcześniej sugerowałeś, że taki rdzawo-czerwonawy kolor to normalne i tak powinno być. (OV3 sprowadza te miejsca to do czerni, odcieni szarości.) Mam na myśli gdyby taki, podobny, RAW był np. w popRAWce:) (sam nie robiłeś). Dobra już kończę:)

apz
18.02.15, 15:35
Patrzyłeś, czytałeś, post #93. (Tablica z zegarem, podwozie pociągu.) Odróżniasz ACR od ARC?

Z różnicy wyglądu wnoszę, że to cudowne odzyskiwanie w światłach na tym silnie niedoświetlonym fragmencie zdjęcia dało kolorystyczne cuda, dopisało jak umialo wykastrowane niedoświetleniem informacje o kolorze...

And.N
18.02.15, 15:39
Odróżniasz ACR od ARC?
Nie. Podpowiesz coś, google za bardzo nie chce, jakiś link. Chętnie się dowiem czegoś nowego.

apz
18.02.15, 15:52
Nie. Podpowiesz coś, google za bardzo nie chce, jakiś link. Chętnie się dowiem czegoś nowego.

Znasz
Adobe camera raw i adobe raw converter. Wykorzystanie tych samych zawartych w nich sterowników do dekodowania sygnału z RAW w wersjach Lr4 i PS 6 daje cuda w wyglądzie tego obrazka. To samo zdjęcie wywoływane w innym sofcie z wykorzystaniem tych samych sterowników poprzez ARC lub sterowników producentów niezależnych np. DxO takich cudów nie daje.
Przetestowany zatem został soft Adobe. Może ktoś znajdzie co powyłączać w tych programach lub inaczej wstępnie poustawiać by pozbyć się tych przerysowań kolorystycznych.
Mały (Olek) ma po prostu gorzej...

And.N
18.02.15, 16:08
Znasz
Adobe camera raw i adobe raw converter. Wykorzystanie tych samych zawartych w nich sterowników do dekodowania sygnału z RAW w wersjach Lr4 i PS 6 daje cuda w wyglądzie tego obrazka. To samo zdjęcie wywoływane w innym sofcie z wykorzystaniem tych samych sterowników poprzez ARC lub sterowników producentów niezależnych np. DxO takich cudów nie daje.
Przetestowany zatem został soft Adobe. Może ktoś znajdzie co powyłączać w tych programach lub inaczej wstępnie poustawiać by pozbyć się tych przerysowań kolorystycznych.
Mały (Olek) ma po prostu gorzej...
Dzięki za wyjaśnienie. Akurat z skrótem ARC do Adobe DNG Convertera (http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5858), (ten program masz na myśli oczywiście) się nie spotkałem.

Sawa
18.02.15, 17:48
Przyhamujcie z wycieczkami osobistymi.
Trzymajcie się meritum proszę.

epicure
18.02.15, 18:12
Podejrzewam, że soft Olka dobrze "wie", na czym polega problem i nie umożliwia tak dalekiej ingerencji w cienie, jak LR. Pilnuje przy tym, aby poziom czerni był odpowiednio wysoki. Tak było kiedyś z E-30.

apz
18.02.15, 18:27
Podejrzewam, że soft Olka dobrze "wie", na czym polega problem i nie umożliwia tak dalekiej ingerencji w cienie, jak LR. Pilnuje przy tym, aby poziom czerni był odpowiednio wysoki. Tak było kiedyś z E-30.

Możliwe, że tak jest, tylko zatem dlaczego te same sterowniki w dwóch programach Adobe zajmujących się w zasadzie tym samym zachowują się inaczej?
Przecież adobe dostaje je od producentów aparatów. Gdzieś musi być jakiś myk w ustawieniach Lr i ACR dla innych dobry dla tego Olka taki sobie. Sądzę, że powiązany ze zmianami w wywoływaniu jakie nastąpiły w ostatnich wersjach programów Adobe.

Prawdopodobnie to co dobre dla Nikona czy Canona niekoniecznie jest kompatybilne z oprogramowaniem podobnych lub tych samych w zasadzie matryc przez Olympusa czy innych od Fuji. Z tym, że nadreprezentacja zieleni u Fuji ma mocne podstawy sprzętowe...

And.N
18.02.15, 18:40
Podejrzewam, że soft Olka dobrze "wie", na czym polega problem i nie umożliwia tak dalekiej ingerencji w cienie, jak LR. Pilnuje przy tym, aby poziom czerni był odpowiednio wysoki. Tak było kiedyś z E-30.
Tu tak do końca się z Tobą nie zgodzę. Co prawda Ekspozycja w OV3 jest tylko do +2EV ale jest jeszcze Kontrola świateł i cieni oraz Krzywa tonalna. Jak użyje się tych trzech opcji jednoczesnie to naprawdę można te cienie mocno wyciągnąć i nic tam nie wyłazi (kolorystycznie) podobnego. Inna sprawa to wygląd obrazka, taki całkiem bez kontrastowy się wtedy robi.

epicure
18.02.15, 18:42
Fuji od początku ma mniejsze lub większe problemy z Adobe, po części na własne życzenie, bo wybrało sobie nietypowy układ filtrów. Jeśli chodzi o zieleń, to jest do skorygowania jednym suwakiem, ale skąd się bierze i czy to wina matrycy, czy softu, to nie wiem. Musiałbym mieć jakiś materiał wzorcowy z jeszcze innego aparatu, który nie ma tego typu problemów, aby użyć go jako punkt odniesienia. Mam jednak obawy, czy taki aparat się znajdzie. Ustawienia są tak ekstremalne, że spodziewałbym się syfu w cieniach we wszystkim poniżej najlepszych pełnoklatkowych matryc.

A co do Olka, to nie wiem, co DNG Converter robi z plikiem. Adobe dostaje specyfikację matrycy od producenta, ale dużo też dodaje od siebie, żeby obraz wyglądał tak, żeby był ACR-owy. W niektórych przypadkach potrafią jednak przeholować z tymi dodatkami.

And.N
18.02.15, 18:49
... Jeśli chodzi o zieleń, to jest do skorygowania jednym suwakiem, ale skąd się bierze i czy to wina matrycy, czy softu, to nie wiem. ...
A nie możesz tego samego RAW-a wywołać w sofcie firmowym od Fuji? Chyba by się wtedy wyjaśniło, bo o tym zielonym piszesz jak rozumiem, że pojawia sie w LR.

epicure
20.02.15, 13:10
Soft od Fuji to koszmar. Aż mnie przeszły dreszcze, gdy o nim wspomniałeś :D Może się odważę na jego instalację i pogrzebię w nim trochę, ale muszę się do tego przygotować psychicznie ;)

Jan_S
20.02.15, 13:19
Soft od Fuji to koszmar. Aż mnie przeszły dreszcze, gdy o nim wspomniałeś :D Może się odważę na jego instalację i pogrzebię w nim trochę, ale muszę się do tego przygotować psychicznie ;)

oj, tak, tak! to jakieś nie wiadomo co, trudne w obsłudze i jakby zupełnie nie od Fuji

ech, żeby to Fuji chciało tak jak Olympus udostępnić własną wywoływarkę - symulującą pracę wywoływarki z aparatu

epicure
20.02.15, 13:22
ech, żeby to Fuji chciało tak jak Olympus udostępnić własną wywoływarkę - symulującą pracę wywoływarki z aparatu

Własnej chyba nie wypuści, ale nowa wersja dotychczasowego softu (na bazie SilkyPix) ma wkrótce mieć wszystkie fujikowskie symulacje filmu. Albo już jest do pobrania, albo będzie jakoś na dniach.

And.N
20.02.15, 13:50
Soft od Fuji to koszmar. Aż mnie przeszły dreszcze, gdy o nim wspomniałeś :D Może się odważę na jego instalację i pogrzebię w nim trochę, ale muszę się do tego przygotować psychicznie ;)
Rozumiem:). Tak tylko pomyślałem, że skoro ta matryca od Fuji (jak wspominałeś) ma nietypowy układ filtrów to można by spróbować softu od producenta i na tej podstawie jakieś tam wnioski wysnuć. Sam do panasa mam oryginalny soft: SILKYPIX Developer Studio 3.0 SE (tego do Fuji nie znam). Da się w tym wywoływać zdjęcia (mz. lepsza wołarka od OV3) ale też wolę o wiele bardziej LR:)

jck
20.02.15, 16:39
SILKYPIX Developer Studio 3.0 SE (tego do Fuji nie znam). Da się w tym wywoływać zdjęcia (mz. lepsza wołarka od OV3)
Masz rację. A nawet więcej. Jest świetna. Tylko interfejs azjatycki, wymaga oswojenia się z nim.

gietrzy
20.02.15, 17:41
Właśnie ukazała się aktualizacja OV w wersji 1.4.2, dodająca wsparcie dla EM5/2.

luc4s
14.11.16, 21:33
Hej pytanie. Wczytuję do LR 5.7 fotki z EM1, przez sekundę mam ładne nasycenie, takie jak na jpgu, natomiast jak się fota wczyta, to robi się taka bardziej sprana. Profile mam tylko Adobe Standard, Camera Natural, Vivid, Muted i Portrait. Żaden nie jest taki, jak fotka na wejściu. Da się jakoś to przestawić? Inny problem mam taki, że jak obrobię fotę i zapiszę na dysku (zapisuję w sRGB), to po wrzuceniu jej do sieci robi się taka spłowiała. Natomiast jak zapiszę z sieci na dysk i otworzę w Irfanie, to ponownie jest taka, jaka być powinna.

And.N
14.11.16, 22:17
Hej pytanie. Wczytuję do LR 5.7 fotki z EM1, przez sekundę mam ładne nasycenie, takie jak na jpgu, natomiast jak się fota wczyta, to robi się taka bardziej sprana. Profile mam tylko Adobe Standard, Camera Natural, Vivid, Muted i Portrait. Żaden nie jest taki, jak fotka na wejściu. Da się jakoś to przestawić?

To normalne zachowanie programu Lightroom. W pierwszym momencie (przy imporcie) program wyświetla JPG-a zaszytego w pliku RAW. Po chwili dopiero pojawia się podgląd surowego pliku RAW.
Nie znam dobrego sposobu na ustawienie programu LR aby wyświetlał RAW-a tak jak JPG-a. Takie cuś robi firmowy program OV3 i już na wstępie wywołuje RAW-a tak jak były ustawione parametry w aparacie dla pliku JPG.
Można przykładowo w LR obrobić plik RAW aby wyglądem przypominał JPG-a z aparatu i te ustawienia suwaków zapisać jako preset w LR. Później jednym kliknięciem zastosować ten preset do innych RAW-ów. Jednak bardzo wątpię, że taki preset będzie uniwersalny i można go będzie stosować do wszystkich zdjęć (plików RAW).


Inny problem mam taki, że jak obrobię fotę i zapiszę na dysku (zapisuję w sRGB), to po wrzuceniu jej do sieci robi się taka spłowiała. Natomiast jak zapiszę z sieci na dysk i otworzę w Irfanie, to ponownie jest taka, jaka być powinna.
Taki problem jest mi obcy i nie powinien mieć miejsca, tym bardziej, że zapisujesz JPG w sRGB.
Jeśli chodzi o Irfana, oczywiście masz zainstalowane w nim pluginy i w opcjach włączone zarządzanie kolorem ?

luc4s
14.11.16, 22:33
Taki problem jest mi obcy i nie powinien mieć miejsca, tym bardziej, że zapisujesz JPG w sRGB.
Jeśli chodzi o Irfana, oczywiście masz zainstalowane w nim pluginy i w opcjach włączone zarządzanie kolorem ?

Bingo, miałem wyłączoną opcję Włącz zarządzanie kolorem stosując profil koloru. Po jej włączeniu w Irfanie też się robią kolory mniej nasycone.