PDA

Zobacz pełną wersję : Olympus OM-10 + lampa niededykowana



Latawiec
6.01.10, 15:04
Witam serdecznie.
Jakoze wracam do zabawy anologami po wieloletniej przerwie, wiele madrosci zwiazanej z ta dziedzina fotografii ulecialo mi bezpowrotnie. Stad ten watek i post. Jaka predkosc migawki ustawic na tym korpusie by wspolpracowal on prawidlowo z lampami innymi niz systemowe. Posiadam kilka lamp i jak dotad uzywalem ich z Olympusem TRIP35 z zadawalajacym skutkiem z ta roznica, ze w TRIPie sa tylko dwa czasy migawki. 1/40 dla trybu auto i 1/200 dla trybu manualnego z lampa. Jakoze na pokretle OM10tki sa dostepne czasy: 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000 intuicja podpowiada mi, ze czas 1/125 powinien sie sprawdzic.
Jezeli jestem w bledzie prosze o nawrocenie.
Z gory wielkie dzieki.
pozdro...

Lysy_11
6.01.10, 21:13
Manual adapret to tylko dodatek do OM-10. Po przełączeniu na tryb AUTO aparat dobierze czas 1/60s i na tym czasie działa z każdą lampą, w tym ustawieniu powinna być przysłona f5.6 chyba ale już nie pamietam dokładnie.

Tryby zmienia sie na górnym panelu obok naciągu filmu, pod kółkiem do zmiany czułości ISO/ASA. Są trzy tryby ( B, AUTO, MANUAL ADAPTER)

Pozdrawiam Lysy_11

Latawiec
6.01.10, 22:00
Wiem, ze aparat ustawia domyslny czas migawki na 1/60s po przelaczeniu na tryb MANUAL ADAPTER nawet jezeli ten nie jest podpiety i zadziala on poprawnie z kazda lampa, o ile dostosujemy sie do kalkulatora lampy (dystans, iso i przyslona). Zastanawia mnie jednak fakt, ze ta sama lampa dziala poprawnie podpieta do Pentax'a ME Super, ktorego domyslny czas dla obslugi lamp niededykowanych wynosi 1/125s. Pytam wiec, czy czas podany przez producenta aparatu uzalezniony jest od rodzaju migawki, czy... skoro posiadam adapter manualny dla OM10 moge skrocic czas wspolpracy z lampa do, powiedzmy 1/125, jezeli w danych technicznych lampy FLASH DURATION wynosi 1/1000s???

pozdro...

technik219
6.01.10, 23:25
Czas synchronizacji migawki z lampą zależy od:
1- konstrukcji migawki
migawki szczelinowe (roletkowe) synchronizują na jednym czasie oraz na wszystkich czasach dłuższych od niego. Migawki o przebiegu poziomym synchronizują zazwyczaj na czasach: 1/30 s. (Zenit, Fied, Zorka, stara Leica) lub 1/60 s. (Olumpus OM 1, 2 do 4). Czy 1/30, czy 1/60 to zależy od prędkości ruchu migawki.
Migawki szczelinowe o przebiegu pionowym synchronizują przeważnie na czasach 1/100, 1/125, 1200 i 1/250 co również zależy od szybkości ruchu migawki.
Migawki centralne synchronizują na każdym czasie.
Olympus OM 1 ma dodatkowo przełącznik na synchronizację z lamoami wyładowczymi "X" oraz lampami spaleniowymi "FP", ale polega to tylko na tym, że przy "X"styki zwierają w chwili odsłonięcia przez roletki całego okienka formatowego, natomiast przy "FP" troszeczkę wcześniej.

Latawiec
7.01.10, 01:40
Po przekopaniu chyba calego netu wreszcie znalazlem odpowiedzi na prawie wszystkie moje pytania odnosnie OM10. Znalazlem dwie sprzeczne informacje odnosnie X-sync dla tego modelu. W oryginalnej instrukcji aparatu x-sync wynosi 1/60s bez dolaczonego manualnego adaptera i wedlug tejze instrukcji jest on najlepszy do synchronizacji elektronicznych niededykowanych lamp. Wszystko fajnie dopoki nieznalazlem oryginalnej instrukcji do samego adaptera. Wedlug niej czas synchronizacji niezbedny dla poprawnego dzialania aparatu OM10 z elektronicznymi, niededykowanymi lampami powinien byc ustawiony na 1/30s. Zeby bylo jeszcze bardziej skomplikowane, jeden gosc na Flickr oznajmil, ze zmierzyl x-sync dla OM10 i wynosi on 1/45s.
Dla zainteresowanych zamieszczam link do instrukcji OM10, instrukcje adaptera i kopie ciekawej strony na temat lamp.
(wszystkie podane przeze mnie zrodla sa w jezyku angielskim)

http://vieilalbum.com/documents_fichiers/Manuel%20Olympus%20OM-10.pdf

27869

http://www.photoimagenews.com/flash.htm#definitions


P.S.
technik219 dzieki za informacje.
pozdro...