PDA

Zobacz pełną wersję : Zdjęcia w południe - jak sobie z tym poradzić?

Vafloo
13.08.08, 09:34
Hej,

Jestem bardzo początkującym i mam problem ze zdjęciami robionymi przy ostrym słońcu w południe. Wszyscy wiedzą jak takie zdjęcia wychodzą - ostre światło, wszystko płaskie, czarne cienie... ble...

Wiem, że południowe słońce to nie jest dobry czas na robienie zdjęć. Problem polega na tym, że czasami jesteśmy na jakiejś wycieczce, mamy jakiś bardzo fajny obiekt (np. malowniczy kościółek), jest właśnie południe i nie ma możliwości, żeby wrócić tutaj o jakiejś innej porze. Chcąc-niechcąc trzeba zrobić zdjęcie korzystając z tego co się ma...

I tutaj chciałbym poprosić o jakieś porady, co robić w takiej sytuacji, żeby zdjęcie nadawało się do czegoś? Macie jakieś sprawdzone sposoby działania na taką okoliczność?

Dzięki wielkie :-)

kali999
13.08.08, 09:39
Kontrastowe zdjęcia wcale nie są płaskie, właśnie dzięki całkowicie czarnym cieniom jest większa głębia zdjęcia. Najlepszą poradą jaką mogę dać to sprawić aby w kadrze było jak najmniej nieba. Dodatkowym rozwiązaniem może być hdr przy ostrym słońcu najlepiej z 5 lub 7 klatek.

grizz
13.08.08, 09:41
HDR... ale to na wycieczkach odpada...

Po prostu trzeba szukać takich kadrów, którym ostre światło nie przeszkadza, a wręcz pomaga.

Drughi
13.08.08, 09:46
Możesz użyć również filtra polaryzacyjnego. Pochłonie on trochę światła rozproszonego w atmosferze, również błękit nieba stanie się głębszy, a chmury staną się bielsze.

Rafał Czarny
13.08.08, 09:48
Do portretów świetna jest blenda. Ale ktoś musi pomóc fotografowi ją trzymać.

Vafloo
13.08.08, 09:54

Po prostu trzeba szukać takich kadrów, którym ostre światło nie przeszkadza, a wręcz pomaga.

Czyli jakich? Jest jakaś reguła?

Chodzi mi też o porady techniczne, np. w jaki sposób mierzyć światło? Korzystać z trybu segmentowego, czy punktowego (a jeśli punktowy to mierzyć na jasne czy ciemne partie kadru)?

Rafał Czarny
13.08.08, 09:57